×

E-learning

Vraag jij je op je werk ook wel eens af; ‘dit is toch niet normaal? Waarom zegt niemand er wat van?!’ Bijvoorbeeld als collega’s in een overleg op hun mobiel zitten te kijken of iemand een kwartier te laat aansluit? Of wanneer er een ongepaste seksistische of cynische grap wordt gemaakt? Heb jij ook collega’s die roddelen, maar niet de moed lijken te hebben het direct tegen de persoon in kwestie te zeggen? Worden bij jou in het team ook regelmatig afspraken niet nagekomen? Of besluiten niet uitgevoerd?

 

 

Uit Gytha’s onderzoek naar aanspreekgedrag in organisaties blijkt dat we allemaal naar elkaar kijken in de hoop dat zíj (de directie, het MT, mijn medewerkers, de voorzitter van het overleg…) ingrijpen. En dat we ons mond houden omdat we de sfeer niet willen verpesten, die ander geen gezichtsverlies willen bezorgen of omdat we geen risico willen lopen op mogelijke negatieve consequenties voor onze (loop)baan.

 

  • Hoe kun je ongewenst gedrag stoppen (en gewenst gedrag aanmoedigen)?
  • Hoe spreek je iemand op een goede manier aan?
  • Hoe voorkom je dat het escaleert?
  • En hoe kun je er voor zorgen dat in jouw team nu écht een aanspreekcultuur ontstaat (en er niet alleen maar over gepraat wordt)?

 

In de online Aanspreek Academie vind je antwoord op deze vragen en leer je meer impact te maken op het moment dat jij iemand aanspreekt op zijn of haar gedrag.

Opbouw

De training is als volgt opgebouwd:

 
  • Dilemma’s rond aanspreken
  • Wat is aanspreken en het verschil met feedback geven.
  • Doe effe ‘normaal’!
  • We vinden het ongelofelijk belangrijk… en doen het te weinig (of anders dan we denken).
  • Zíj moeten veranderen (de angel)
  • Excuus of niet?
  • Waarom het soms uit de bocht vliegt.
  • De zin en onzin van feedback workshops
  • Val de ander niet lastig als je je eigen zaakjes niet op orde hebt.
  • We willen helemaal geen kritiek geven.
  • We voelen ons niet veilig in organisaties
  • Angst leidt ons meer dan ons lief is.
  • We hebben een hekel aan het brengen van slecht nieuws.
  • Verlies voorkomen is key
  • We sturen op de korte termijn
  • We are family
  • Gezichtsverlies móet voorkomen worden!
  • We overschatten onze competenties
  • Manage your instincts!
  • Waarom aanspreken moeilijker is als je leiding geeft.
  • Wat je moet weten over gedragsverandering.
  • Aanspreken in groepen.
  • Als jij jouw verantwoordelijkheid neemt, doen zij dat ook.
  • Wat doet het top team?
  • Kosten en opbrengsten
  • Moedig de confrontatie aan.
  • Van consensus naar commitment.
  • Werk actief aan psychologische veiligheid
  • Ruimte geven of grenzen stellen?
  • Korte voortgangsgesprekken leveren meer op
  • Consequenties er aan verbinden
  • Vraag hulp van je klanten
  • Aanspreken in een politieke omgeving
  • Creëer ruimte om te delen hoe spannend het is
  • De mindshift: van darten naar puzzelen.
  • Wees persoonlijk begaan én confronterend tegelijk.
  • Er nu over beginnen, uitstellen of laten lopen?
  • 1-op-1 of in de groep?
  • Wat als het in iemands karakter zit?
  • Wat te doen als je het spannend vindt?
  • Randvoorwaarden voor succes.
  • Wat is het doel van het gesprek?
  • Maak eerst een selfie.
  • Wat je moet weten over de aangesprokene.
  • Wat voor typen aanspreker ben jij?
  • De voorbereiding.
  • Feedback geven is slechts één manier.
  • Tips voor het gesprek (en daarna).
  • Wat als de ander zich niet veilig voelt?
  • Aanspreken van je leidinggevende.
  • Bouwen aan vertrouwen.
  • Wat is je verborgen doel?
  • (Onder)ken je emoties.
  • Wacht niet te lang.
  • Wissel – indien nodig – van spoor.
  • Voer één gesprek tegelijk.
  • Drie defensieve reacties en hoe daar mee om te gaan.
  • Gooi je trots het raam uit.
  • Wat als het uit de hand dreigt te lopen?
  • Laat je niet voor andermans karretje spannen.
  • We zijn blind voor hoe we hen het zwijgen opleggen.
  • Het gebeurt de hele dag door, alleen herkennen we het niet.
  • Wat heb jij te verliezen?
  • Hoe we omgaan met kritiek verschilt per persoon.
  • Ken en controleer je primaire reactie.
  • Wat is zijn motief?
  • Help de aanspreker
  • Een leidraad voor het gesprek.
  • Actief kritiek ophalen; hoe doe je dat?
  • De verwerking.
  • Je mag kritiek ook afwijzen.
  • Wat als het niet lukt te veranderen?

Iedere twee weken ontvang je een module. Daarin vind je interessante theorie, praktijkvoorbeelden, facts&figures uit het onderzoek, video’s, podcasts en de mogelijkheid de diepte in te gaan op specifieke thema’s die jou interesseren. Bij de training hoort een werkboek waarin je je opdrachten bijhoudt. En natuurlijk krijg je bij aanmelding het boek cadeau. Het doorlopen van de training vraagt 12 tot 20 uur (afhankelijk van hoe je met de opdrachten omgaat) verspreid over twaalf weken.

Pakketten

Je kunt er voor kiezen om individueel deel te nemen of met je hele team. En je kunt de training naar wens uitbreiden met persoonlijke coaching door Gytha. Daarvoor maken wij graag een voorstel op maat. Mail je verzoek naar info@be7.nl.

Individueel

Basic

Zelfstandig doorlopen van zes online modules, inclusief ontvangst van het boek 'Aanspreken? Gewoon doen!' en digitaal werkboek.

-
€ 697,00

Plus

Basic + twee keer online video-coaching van 1 uur.

-
€ 997,00

Team

Team Basic

Ieder teamlid doorloopt zelfstandig zes online modules, inclusief ontvangst van het boek 'Aanspreken? Gewoon doen!' en digitaal werkboek.

-
€ 697,00*

Team Plus

Basic + twee keer online teamcoaching van 1 uur door Gytha.

-
€ 997,00*

*) Vanaf 5 deelnemers ontvang je 10 % korting.

Alle genoemde prijzen zijn exclusief BTW.

Heb je interesse in het volgen van de E-Learning, meld je dan aan voor de speciale nieuwsbrief. We geven je een seintje zodra de E-learning te koop is.

HOUD MIJ OP DE HOOGTE

Resultaat

Na de online training zal je anders aankijken tegen aanspreken, waardoor je eerder de confrontatie met collega’s of medewerkers aangaat. Je weet wat je kunt doen om escalatie van de gesprekken te voorkomen. Ook herken je beter wanneer je zelf aangesproken wordt op jouw gedrag en zul je daar effectiever op reageren.

Als je met je hele team hebt deelgenomen en daar ook coaching bij hebt gekregen zul je merken dat er opener gecommuniceerd wordt en jullie elkaar scherp houden op ongewenst gedrag. Daarmee verloopt de onderlinge samenwerking makkelijker en worden jullie effectiever in het realiseren van de doelstellingen.